Kaliber tar upp djursjukvårdens pris
Flera veterinärkliniker upplever ett växande problem med hotfullt och aggressivt bemötande från djurägare visar en enkät som radioprogrammet Kaliber har genomfört. Priserna för veterinärvård och behandlingar av husdjur har skjutit i höjden. Det har lett till att veterinärkliniker och djursjukhus möter många kunder som ifrågasätter både priser och behandlingar – och ibland kan det bli aggressivt […]
Flera veterinärkliniker upplever ett växande problem med hotfullt och aggressivt bemötande från djurägare visar en enkät som radioprogrammet Kaliber har genomfört.
Priserna för veterinärvård och behandlingar av husdjur har skjutit i höjden. Det har lett till att veterinärkliniker och djursjukhus möter många kunder som ifrågasätter både priser och behandlingar – och ibland kan det bli aggressivt och riktigt hotfullt.
När Kaliber bestämde sig för att titta närmare på djursjukvården våren 2021 var det först och främst priserna som intresserade dem. En enkät skickades ut till drygt 200 veterinärkliniker i tio län runt om i landet varav drygt hälften, 124 kliniker, svarade. De drivs av allt från mindre företag till stora koncerner.
Drygt hälften av dessa, 71 av 124, hade blivit hotfullt eller aggressivt bemötta av kunder och många upplevde att det hade blivit vanligare de senaste fem åren. Den som är missnöjd efter ett besök inom veterinärvården kan inte – som i andra sammanhang – vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden – något som konkurrensverket var kritiska till i sin rapport 2018.
Däremot kan de anmäla veterinären eller djursjukskötaren till ansvarsnämnden för Djurens Hälso- och sjukvård om de menar att de gjort något fel. Under 2019 och 2020 gjordes omkring 200 anmälningar varje år, klart fler än åren innan.
Lyssna på programmet här