Från augusti 2024 börjar Aarhus Universitet ta in studenter till sin nyetablerade veterinärutbildning. För förberedelse och utveckling av utbildnings- och forskningsverksamheten söker Institutionen för husdjurs- och veterinärvetenskap (ANIVET) därför nya medarbetare för utbildning och forskning inom veterinärmedicin. I denna andra omgång är nio positioner tillgängliga från maj 2024 eller strax därefter. Utbildningsverksamheten för dessa tjänster riktar sig i första hand till studenter i veterinärmedicin vid senare delen av kandidatexamen och tidiga delen av kandidaten, med fokus på sällskapsdjur, produktionsdjur och hästar. Eftersom det är en ny utbildning vid Aarhus Universitet, kommer det att vara en viktig del av det första arbetsansvaret att vara involverad i att etablera undervisningslokaler och det material som behövs. Utbildningen är upplagd i kurser som täcker utbildningsrelevanta teman och består av olika discipliner och detta sker med visionen att skapa ett professionellt engagemang och samtidigt ett vetenskapligt djup för de veterinärmedicinska studenterna.

ANIVET är en del av fakulteten för tekniska vetenskaper vid Aarhus Universitet . Institutionen är belägen på Viborg (Campus AU Viborg – Forskningscentrum Foulum) och omfattar fem forskningssektioner med cirka 200 engagerade medarbetare varav 50 % är vetenskaplig personal. AU Viborgs campus kommer successivt att bygga upp en befolkning på 800 – 900 studenter. De nya veterinärtjänsterna kommer att integreras i ANIVETs befintliga vetenskapliga forskningsgrupper, där forskare på alla nivåer arbetar tillsammans med skicklig teknisk personal som laboratorietekniker och dataanalytiker.

Om positionerna

Fem professurer och fem associerade professorer/Tenure Tracks (biträdande professurer) finns tillgängliga. För ämnet klinisk farmakologi och toxikologi krävs dock endast en tjänst för utbildningsverksamheten. När du ansöker om en tjänst vänligen följ riktlinjerna nedan och kryssa för ämnena för din ansökan.

Professorstjänster
Professur i systembiologi och bioinformatik
Professur i sjukdomsmodellering, riskbedömning och En hälsoprofessur
i klinisk veterinärmedicin – hästar
Professur i klinisk veterinärmedicin – sällskapsdjur
Professur i klinisk farmakologi och toxikologi

Din profil som professor:  Behörighet till full professorsnivå på Aarhus Universitet inkluderar till exempel:

  • mycket stark akademisk bakgrund,
  • dokumenterat framgångsrikt bidragsskrivande och erfarenhet av projektledning,
  • industriell/offentlig sektorssamverkan samt erfarenhet av undervisning och handledning. 

För mer information om krav på professorer, vänligen besök: Kriterier för utvärdering som beskrivs här .

Docent/Tenure Tracks (adjunkter)
Docent/tenure track i klinisk veterinärmedicin – produktionsdjur
Docent/tenure track i klinisk veterinärmedicin – sällskapsdjur och exotiska djur
Docent/tenure track i klinisk veterinärmedicin – hästar
Docent/anställning spår i nutrition och fysiologi – hästar
Docent/tenure track i klinisk farmakologi och toxikologi

Din profil som docent: Du är etablerad som en framstående forskare inom ditt specifika forskningsområde och du besitter:

  • Förmåga att bedriva självständigt och välorganiserat forskningsarbete, samt arbeta som del av ett tvärvetenskapligt team.
  • Dokumenterad lärarkompetens på hög internationell nivå.
  • Erfarenhet av projektledning

För att bli bedömd som behörig som docent måste du uppfylla de akademiska kriterier som anges här . 

Din profil som Tenure Track biträdande professor: Du är en skicklig forskare med en gedigen bakgrund inom ditt specifika forskningsområde och du besitter:

  • Dokumenterade forskarkvalifikationer på hög internationell nivå
  • Erfarenhet av undervisning och handledning
  • Kvalifikationer för Tenure-Track biträdande professorsnivå vid Aarhus Universitet måste inkludera postdoktoral utbildning eller liknande med en relevant forskningsprofil och ett starkt vetenskapligt publiceringsrekord inom ett eller flera av tjänstens områden som beskrivs ovan.

Vänligen hänvisa till tenure track-riktlinjerna för anställningsgranskningskriterierna och för tenure review-processen.

Deadline

Ansökan ska vara inkommen senast den 11 januari 2024.

Vilka vi är

Institutionen för husdjurs- och veterinärvetenskap är välkänd för sina skickliga och mycket innovativa tvärvetenskapliga forskningsmiljöer med hög internationell påverkan. Vi bedriver forskning i världsklass, som bidrar med lösningar för att lösa väsentliga samhällsutmaningar inom den gröna omställningen; livsmedelsproduktionen och veterinärmedicinen – nationellt och globalt. Institutionen genererar ny forskning på högsta internationella nivå inom hållbar livsmedelsproduktion, miljö, klimat samt hälsa och välfärd för djur och människor. Verksamheten ligger till grund för den forskningsbaserade myndighetskonsultverksamheten och utbildningar som omfattar kandidat-, magister- och doktorandutbildningar inom djurvetenskap och veterinärmedicin. Vi erbjuder en levande, engagerad och innovativ lär- och studiemiljö, som är nära integrerad i forskningsmiljön. ANIVET har unika och avancerade djurexperimentella forskningsanläggningar och teknologier, belägna i nära anslutning till forskningsmiljön, och ett omfattande nationellt och internationellt forskningsnätverk och bra industriellt och professionellt samarbete.

Vad vi erbjuder

  • En välutvecklad forskningsinfrastruktur, laboratorier och tillgång till delad utrustning och djurförsöksanläggningar.
  • En informell och mångkulturell forskningsmiljö med hög professionalitet och nära samverkans- och nätverksverksamhet.
  • En arbetsplats präglad av jämställdhet och bra balans i arbetslivet och en öppen diskussion över olika forskningsområden.

 

Bor i Danmark

Besök den internationella personalens webbplats  för information om hur du kommer till och bor i Danmark för både dig och din familj.

Anställningsort och arbetsplats

Anställningsorten är Aarhus Universitet (AU), och arbetsplatsen är AU Viborg – Forskningscenter Foulum, Institutionen för husdjurs- och veterinärvetenskap, Blichers Allé 20, DK-8830 Tjele. AU Viborg är ca. 10 km bort från Viborg, som du kan läsa mer om här .

För ytterligare information

Kontakta avdelningschef Charlotte Lauridsen (charlotte.lauridsen@anivet.au.dk) eller biträdande avdelningschef Henrik Callesen (henrik.callesen@anivet.au.dk)

Hur man ansöker

Om du vill söka tjänsten som professor ansöker du online HÄR .

Om du vill söka tjänsten som docent eller Tenure Track biträdande  professor , vänligen ansök online HÄR.

Om du vill söka fler än en av tjänsterna, skicka gärna två ansökningar – en för varje länk.

Tekniska vetenskaper Tenure Track

Aarhus Universitet erbjuder begåvade forskare från hela världen attraktiva karriärperspektiv via Technical Sciences Tenure Track Programme. Högt kvalificerade kandidater utses till biträdande professorer för en period av sex år med utsikter till prestationsbaserad avancemang till en anställd docent.

Syftet med Technical Sciences Tenure Track Program är att:

  • attrahera enastående talangfulla individer som är konkurrenskraftiga på internationell nivå
  • att främja den tidiga utvecklingen av oberoende forskningsframgångar tidigt i forskarnas karriär
  • att skapa transparens i den akademiska karriärvägen

Som en del av tenure track-tjänsten erbjuds kandidaten:

  • tillgång till forskningsinfrastruktur
  • kompetensutveckling, inklusive lärarutbildning på forskarnivå
  • ett mentorprogram
  • stöd till att utveckla vetenskapliga nätverk och att säkra tvärvetenskaplig forskning på högsta nivå

Som en del av Aarhus University Tenure Track-programmet genomför universitetet en halvvägsutvärdering för att granska framstegen för tenure track-kandidaten efter tre år, enligt samma kriterier som användes i den slutliga anställningsöversynen. Den slutliga anställningsöversynen görs efter fem och ett halvt år. Om recensionen är positiv kommer kandidaten att erbjudas en fast anställning som docent vid Aarhus Universitet.

Vänligen hänvisa till tenure track-riktlinjerna för anställningsgranskningskriterierna och för tenure review-processen.

Ansökningsförfarande

Shortlisting används. Det innebär att prefekten efter ansökningstidens utgång – och med hjälp av bedömningsnämndens ordförande och eventuellt bedömningsnämnden – väljer ut de kandidater som ska bedömas. Urvalet görs utifrån en bedömning av vem av kandidaterna som är mest relevanta med tanke på annonsens krav. Alla sökande kommer att meddelas inom 6 veckor om deras ansökningar har skickats till en expertbedömningskommitté för bedömning eller inte. De utvalda sökande kommer att informeras om sammansättningen av kommittén och kommer att få hans/hennes bedömning. När rekryteringsprocessen är klar skickas ett sista avslagsbrev till de avmarkerade sökandena.

Referensbrev

Om du vill att en referent ska ladda upp ett referensbrev för din räkning, vänligen ange referentens kontaktuppgifter när du skickar in din ansökan. Vi rekommenderar starkt att du gör en överenskommelse med personen i fråga innan du anger referens kontaktuppgifter och att du säkerställer att referenten har tillräckligt med tid att skriva referensbrevet innan ansökningstiden går ut.
Tyvärr är det inte möjligt att säkerställa att referensbrev som inkommit efter sista ansökningsdag kommer att beaktas.

Formaliteter och lönespann

Tekniska vetenskaper avser ministerförordningen om utnämning av akademisk personal vid danska universitet under det danska ministeriet för vetenskap, teknologi og innovation.

Ansökan ska vara på engelska och innehålla en meritförteckning, examensbevis, en fullständig publikationslista, en redogörelse för framtida forskningsplaner och information om forskningsverksamhet, undervisningsportfölj och verifierad information om tidigare undervisningserfarenhet (om någon). Riktlinjer för sökande finns här.

Utnämningen ska ske i enlighet med kollektivavtalet mellan det danska skatteministeriet och det danska yrkesförbundet. Ytterligare information om kvalifikationskrav och jobbinnehåll finns i Memorandum on Job Structure for akademisk personal vid danska universitet .

Lönen beror på tjänstgöringstid enligt överenskommelse mellan det danska skatteministeriet och yrkesförbundet.

Aarhus Universitets ambition är att vara en attraktiv och inspirerande arbetsplats för alla och att främja en kultur där varje individ har möjligheter att trivas, prestera och utvecklas. Vi ser jämställdhet och mångfald som tillgångar och välkomnar alla sökande.

Forskningsverksamheten kommer att utvärderas i förhållande till faktisk forskningstid. Därför uppmuntrar vi sökande att ange ledighetsperioder utan forskningsverksamhet, för att kunna dra av dessa perioder från den vetenskapliga karriärens spann under utvärderingen av vetenskaplig produktivitet.

Aarhus Universitet erbjuder ett brett utbud av tjänster för internationella forskare och medföljande familjer, inklusive flyttservice och karriärrådgivning till expat-partner. Läs mer här . Vänligen hitta mer information om att komma in och arbeta i Danmark här .

Ansökan ska skickas in via Aarhus Universitets rekryteringssystem, som nås under platsannonsen på Aarhus Universitets hemsida .

 

Århus universitet

Aarhus Universitet är ett akademiskt mångsidigt och forskningsintensivt universitet med ett starkt engagemang för högkvalitativ forskning och utbildning och samhällsutveckling nationellt och globalt. Universitetet erbjuder en inspirerande forsknings- och undervisningsmiljö till sina 38 000 studenter (FTE) och 8 300 anställda och har en årlig omsättning på 935 miljoner euro. Läs mer på www.international.au.dk/