Dessutom rapporterade fler än 80 procent att de upplevt goda möjligheter till dialog med djurskyddshandläggaren.

– Djurskyddskontroller är viktiga för att samhället ska ha förtroende för livsmedelsproduktionen. Samtidigt är det avgörande att de som blir kontrollerade känner förtroende för att kontrollen går rätt till, säger Christina Nordin, Jordbruksverkets generaldirektör.

Enkäten skickades till nästan 2 000 lantbrukare, och 42 procent besvarade den. Resultaten visar att ett gott bemötande från djurskyddshandläggarna spelar en central roll för hur kontrollen upplevs.

Många av lantbrukarna framhöll att de fått ett positivt bemötande. Något länsstyrelserna har arbetat aktivt med, bland annat genom utbildningar i motiverande samtal.

Helena Elofsson, djurskyddschef på Jordbruksverket, betonar vikten av att lyssna på dem som är mindre nöjda för att fortsätta utveckla processerna:

– Det är tydligt att dialogen mellan lantbrukare och myndighet fungerar i de flesta fall. Bemötandet är en viktig del av detta.

Flera lantbrukare har också framfört önskemål om att djurskyddshandläggarna ska ha mer sakkunskap och praktisk erfarenhet av den typ av djurhållning de kontrollerar.

Anna Tilly, enhetschef för Jordbruksverkets enhet för djurvälfärd, poängterar att handläggarens kompetens och förståelse för lantbrukarnas vardag är avgörande för förtroendet:

– Det är viktigt att länsstyrelserna prioriterar fortbildning och kompetensutveckling för sina handläggare.

Resultaten från enkäten fungerar inte bara som en mätning av lantbrukarnas nöjdhet. Det är också ett verktyg för att vidareutveckla djurskyddskontrollen i Sverige. Målet är att skapa en hållbar dialog mellan myndigheter och lantbrukare – där både djurskydd och förtroende kan upprätthållas på lång sikt.

Läs rapporten ”Hur nöjda är djurhållare med djurskyddskontrollen”.