Bolaget har noterat en ökad efterfrågan på rådgivning från den yngre generationen djurägare. Många unga vill ha stöd för att kunna avgöra om deras djur behöver veterinärvård eller om hemvårdsråd kan räcka.

Svelands Vårdguide kommer att vara bemannad varje dag mellan klockan 8.00–20.00. Rådgivningen sker främst via telefon, men vid behov kan samtalet övergå till ett videosamtal för en mer noggrann bedömning av djuret. En tredjedel av samtalen leder till att djurägaren slipper ett kostsamt och potentiellt stressande veterinärbesök, tack vare rådgivningen.

Emma Kaipak, leg. veterinär och ansvarig för Svelands Vårdguide, ser stora möjligheter inom digital veterinärvård. Hon påpekar att videosamtal kan ge värdefull information om djurets tillstånd och hjälpa rådgivarna att snabbt avgöra vårdbehovet.

– Det handlar om att få rätt vård i rätt tid, samtidigt som vi kan arbeta med förebyggande åtgärder och ge djurägaren trygghet. Digital teknik skapar fantastiska möjligheter i vårt arbete.

För Svelands kunder innebär förändringen att de nu också kan få rådgivning på helger. Tjänsten FirstVet kommer fortfarande vara tillgänglig, vilket ger en flexibel kombination av digitala vårdmöjligheter.

Sveland Djurförsäkringar hoppas att den utökade och egenbemannade sjukvårdsrådgivningen ska bidra till bättre tillgång till vård, minska trycket på den fysiska veterinärvården och skapa ett tryggare djurägande.