Anicura får hedersutnämnande på Signumpriset 2019
Signumpriset uppmärksammar varje år de nordiska företag som utmärker sig i sitt långsiktiga arbete med att vårda sitt varumärke. I år gick visserligen det prestigefyllda priset till barnklädesmärket Polarn O. Pyret, men juryn ger ett hedersutnämnande till Anicura. För sjätte gången i Signumprisets 25-åriga historia delas ett hedersomnämnande ut. Denna gång till Anicura, som är […]
Signumpriset uppmärksammar varje år de nordiska företag som utmärker sig i sitt långsiktiga arbete med att vårda sitt varumärke. I år gick visserligen det prestigefyllda priset till barnklädesmärket Polarn O. Pyret, men juryn ger ett hedersutnämnande till Anicura.
För sjätte gången i Signumprisets 25-åriga historia delas ett hedersomnämnande ut. Denna gång till Anicura, som är en familj av djursjukhus och kliniker i Europa, med motiveringen: ”På relativt kort tid har man etablerat ett föredömligt varumärkesarbete i en internationellt växande kedja.”
– Det är alla våra medarbetares förtjänst att vi får priset. Ett varumärke består av så många komponenter, och omedvetet eller inte bidrar alla medarbetare och allt vi gör till människors uppfattning om oss. Att bygga ett starkt varumärke kräver envishet och konsekvens, mod och uthållighet. Jag är superstolt över hedersomnämnandet och jag ser det som ett kvitto på att vi är på rätt väg. För de nya kliniker som ansluter sig till Anicura blir vårt gemensamma varumärke en extra tillgång och kvalitetsstämpel, säger Charlotta Warnhammar som är brand manager på Anicura.
Vad gäller Polarn O. Pyret inleder juryn sin motivering med att klädkedjan är ”en 70-talist som envetet bibehållit sin linje och med små anpassningar är helt rätt i tiden”. Polarn O. Pyret har sedan starten på 1970-talet jobbat med hållbarhet som en central del av sitt varumärke, och varje plagg ska kunna gå i arv från barn till barn. Sällan har en befintlig tanke legat så rätt i tiden. När andra varumärken gör förändringar för att jobba med och kommunicera hållbarhet, har Polarn O. Pyret haft detta som en central del av sitt varumärke under lång tid.
– Det blir allt viktigare med ett starkt varumärke på en mer global och digitaliserad marknad och varumärket är utgångspunkt i alla beslut vi fattar, säger Petra Stenecker som är marketing & e-com director på Polarn O. Pyret.
Signumpriset är instiftat av Groth & Co och delades i år ut för 25:e gången.
Årets övriga nominerade
Förutom Anicura och Polarn O. Pyret var även Barnängen, Com Hem, Moderna Museet, Perstorp, Svensk Fastighetsförmedling och Vitamin Well nominerade till Signumpriset 2019.