Sjukdomen påverkar hästens nervsystem och orsakar svaghet i benen. Det leder till att benen viker sig – ett tillstånd som kallas överkotning. Den specifika sjukdomsformen har väckt intresse bland forskare.

– Polyneuropati hos hästar verkar kunna utlösas av vissa partier av foder. Det är ovanligt då kopplingen mellan foder och polyneuropati inte är typisk för motsvarande sjukdom hos människor, berättar Gittan Gröndahl, tillförordnad statsveterinär på SVA.

Forskningen kring polyneuropati hos hästar påminner om den mänskliga sjukdomen Guillain-Barrés syndrom, men det finns skillnader på cellnivå. Hos de drabbade hästarna visar nervtrådarna en nedsatt impulsförmåga, vilket leder till svaghet och rörelsesvårigheter.

Det finns ingen specifik behandling för sjukdomen. I många fall kan hästar återhämta sig spontant efter en längre tids vila, ibland upp till ett år. För vissa hästar som drabbas av allvarlig svaghet eller förlamning blir dock avlivning nödvändig av djurskyddsskäl.

Sjukdomen upptäcktes första gången på 1990-talet, och sedan dess har forskningen om polyneuropati hos hästar pågått kontinuerligt. År 2018 belönades forskningen med Stiftelsen Hästforsknings stora forskningspris, vilket understryker betydelsen av detta arbete.

– Vi har lyckats kartlägga sjukdomen och dess riskfaktorer i både Sverige och Norge. Genom att analysera tusentals nervtrådar från drabbade hästar har vi kunnat påvisa ovanliga förändringar i Schwanncellerna. De bildar de myelinskidor som isolerar nervfibrerna. Ett av våra viktigaste framsteg är att vi nu kan odla Schwannceller från hästar för att studera dem utanför kroppen, förklarar Gittan Gröndahl.

Forskningsprojektet om förvärvad polyneuropati hos häst är ett internationellt samarbete. SVA arbetar tillsammans med Norges veterinärhögskola vid NMBU i Oslo samt Ludwig Maximilian-universitetet i München. Detta gränsöverskridande samarbete möjliggör en bredare förståelse och djupare insikt i sjukdomens mekanismer.

Här kan du se en film som visar häst med polyneuropati. Först syns en hastig snubbling (överkotning) på vänster bakben, därefter på höger bakben.