Varannan hästtransport fick anmärkning
För första gången redovisar Bilprovningen besiktningsstatistik för lätta släp för djurtransport. Siffrorna visar att de har fler anmärkningar än lätta släp i allmänhet – något som är oroväckande, särskilt med tanke på ändamålet. Under 2022 kontrollbesiktade Bilprovningen närmare 6 300 lätta släp för djurtransport, Dessa fordon är försedda med bromsar, har normalt en större lastkapacitet […]
För första gången redovisar Bilprovningen besiktningsstatistik för lätta släp för djurtransport. Siffrorna visar att de har fler anmärkningar än lätta släp i allmänhet – något som är oroväckande, särskilt med tanke på ändamålet.
Under 2022 kontrollbesiktade Bilprovningen närmare 6 300 lätta släp för djurtransport, Dessa fordon är försedda med bromsar, har normalt en större lastkapacitet och används huvudsakligen för att transportera hästar. Det är viktigt att de är slitstarka, robusta och säkra, men när Bilprovningen för första gången redovisar besiktningsstatistik för hästtransporter är det ingen munter läsning.
Utfallet för 2022 års besiktningsstatistik visar att varannan (49,3 procent) hästtransport fick anmärkningar vid kontrollbesiktningen. Detta är en betydligt högre andel än för lätta släp i allmänhet där motsvarande siffra uppgick till 38,7 procent.
Högst andel hästtransporter med anmärkningar hade Värmlands län med 57,6 procent och lägst Blekinge län med 35,7 procent.
Fel i bromssystemet vanligast
Fler än var tredje (34,4 procent) hästtransport hade fel som krävde efterkontroll vilket innebär att bristerna är så pass allvarliga att det behövs en fackmannamässig bedömning av att felen avhjälpts. Bland lätta släp i allmänhet var motsvarande andel 22,9 procent.
Vanligast var fel på komponenter i bromssystemet (45,3 procent) följt av hjulsystemet (6,9 procent) och därefter kommunikationssystemet (5,9 procent).
– Vanligtvis brukar man säkra lösa föremål på släpet, men det är ju inte görbart på samma sätt när ”lasten” lever och rör sig för att hålla balansen. Med andra ord är det avgörande att bromsarna fungerar så man kan köra mjukt och stanna i god tid. Annars kan det bli en skrämmande upplevelse både för föraren och hästen, säger Per-Anders Blommefors som är besiktningsansvarig på Bilprovningen.